Zakaj govoriti o kakovosti v karierni orientaciji?
Storitve karierne orientacije morajo biti kakovostne, saj le tako lahko pomagajo uresničevati potrebo vsakega posameznika, da z njihovo pomočjo izpolni svoje potenciale in živi polno življenje.
Ker je karierna orientacija proces med svetovalcem in stranko, je umeščena v širši organizacijski in družbeni kontekst, zato se zahteve glede kakovosti nanašajo na vse akterje, odgovorne za razvoj in zagotavljanje storitev karierne orientacije, torej na vse izvajalce, institucije, organizacije in družbo kot celoto, v prvi vrsti pa na oblikovalce politik in zakonodajalce.
Medresorske smernice kakovosti VKO
Medresorske smernice so ključni strateški dokument, ki ga je potrdila Nacionalna strokovna skupina za vseživljenjsko karierno orientacijo, da bi spodbudila sodelovanje in koordinacijo med različnimi resorji in institucijami, ki se v Sloveniji ukvarjajo s karierno orientacijo.
V prvem delu zajemajo uvodna pojasnila, predstavljajo organiziranost in storitve VKO v Sloveniji, v drugem delu pa je predstavljenih petnajst smernic s pojasnili. Napisane so kot priporočila in lahko veljajo za vsa področja VKO, za potrebe posameznih področji pa se lahko iz njih izpelje bolj definirane standarde kakovosti.
PREBERI VEČ
Etične smernice VKO
Zagotavljanje kakovostnih storitev je del etične obveze in strokovne odgovornosti svetovalcev VKO, ki zahteva spoštovanje javnega kodeksa etike.
Slovenija je članica svetovnega Mednarodnega združenja za izobraževalno in poklicno orientacijo – IAEVG (International Association for Educational and Vocational Guidance), ki si že vse od ustanovitve dalje prizadeva za visoke etične standarde pri izvajanju storitev karierne orientacije v vseh izvajalskih organizacijah.
Mnoge spremembe v današnji družbi so vodile združenje IAEVG, da je leta 2017 prenovilo do tedaj veljavne Etične standarde IAEVG, predvsem v skladu s prizadevanji, da bi sodobnejše smernice bolj poudarjale družbeno odgovornost izvajalcev in organizacij karierne orientacije.
Projekt NKT VKO in Društvo za karierno orientacijo Slovenije sta tako v letu 2019 pripravila novo, Slovensko priredbo etičnih smernic IAEVG. Maja 2019 so bile sprejete na skupščini DKOS in februarja 2020 potrjene še na Strokovni skupini za VKO.
Smernice določajo bistvene elemente ter želene cilje etičnega vedenja in na tak način spodbujajo strokovni in etični razvoj izvajalcev karierne orientacije, kar je, poleg prizadevanj za večjo družbeno pravičnost, njihov glavni namen. Gre torej za dokument, ki na nacionalnem nivoju prispeva k razvoju karierne orientacije kot stroke.
Predlog standardov za področje vzgoje in izobraževanja
V okviru MIZŠ poteka projekt Zagotavljanja kakovosti v vzgoji in izobraževanju. Strokovna skupina je sodelovala na delavnici, posvečeni šolskemu svetovalnemu delu na uvodnem posvetu KEKS (Krepitev in evalvacija kakovosti v sistemu vzgoje in izobraževanja). Zaključek delavnice je bil, da je zagotavljanje kakovosti potrebno tudi za področje medpredmetne vsebine načrtovanja in vodenja kariere. Strokovna skupina je pripravila predlog štirih standardov s pripadajočimi kazalniki in merili, ki naj bodo vključeni v sistem kakovosti in sicer znotraj treh področij: profesionalni razvoj učiteljev, dosežki učencev in vodenje v vzgoji in izobraževanju.
Implementacija Smernic na področju zaposlovanja
Projekt NKT VKO ima za nalogo implementirati iz Medresorskih smernic izpeljane standarde kakovosti za področje zaposlovanja.
V letu 2018 smo obiskali in popisali stanje v enajstih izvajalskih organizacijah VKO po Sloveniji ter na ZRSZ:
- Zavod Uspešen.si Velenje
- Javni zavod Cene Štupar Ljubljana
- Zasavska ljudska univerza Trbovlje
- Kadring d.o.o Slovenska Bistrica
- Razvojno izobraževalni center Novo mesto
- B&B, d.o.o. Kranj
- Ljudska univerza Nova Gorica
- Fundacija PRIZMA Maribor
- Ljudska univerza Koper
- KADIS kadrovsko izobraževalni inženiring, d.o.o. Ljubljana
- O.K. Consulting družba za izobraževanje in transformacijski management, d.o.o. Ljubljana
V uvodni fazi implementacije smo preverjali doseganje standardov kakovosti, kazalnikov in meril s pomočjo verzije obrazca Standardov kakovosti VKO – pripomočka, ki je bil razvit in poskusno preverjen v okviru že zaključenega projekta NKT VKO. Določili smo, da ima organizacija implementirane standarde kakovosti v skladu s Smernicami, če dosega izvajanje kazalnikov v vsaj sedmih (7) od desetih (10) opredeljenih standardov kakovosti.
V vseh enajstih sodelujočih organizacijah so bile Medresorske smernice kakovosti na področju VKO uspešno implementirane.
Kakovost v svetovalnih središčih za izobraževanje odraslih
Na Andragoškem centru Slovenije in v svetovalnih središčih za izobraževanje odraslih (središčih ISIO) se redno spremlja, izboljšuje in nadgrajuje presojanje in razvijanje kakovosti dejavnosti središč ISIO.
PREBERI VEČ
E-mail: vko@ess.gov.si